Hovedside / Diskusjoner / Entrepreneurial Films / Luft (film, 2023)

Luft (film, 2023)

Mars 17, 2024 (Verdi tilbake)

​Sluppet i 2023, forteller Ben Afflecks film "Air" historien om hvordan Nike signerte en avtale med den fremadstormende stjernen Michael Jordan på 1980-tallet.

Handlingen dreier seg om Nike-sko-selgeren Sonny Vaccaro, spilt av Matt Damon, som klarte å sikre et partnerskap ved å foreslå for Jordan å skape et eget merke og utvikle en serie med joggesko spesielt for ham.

Fra det øyeblikket det ble annonsert, lovte "Air" å bli en stor film. For det første markerer den Ben Afflecks regissør-comeback etter hans strålende filmer som "The Town" og "Argo." Kritikerne har også sunget ros for "Air," og spår aktiv deltakelse i den kommende prisutdelingssesongen. Derfor ble Afflecks drama, basert på virkelige hendelser, en av de mest etterlengtede filmene i året for meg.

Satt til 1980-tallet, sliter Nike, overskygget av konkurrenter som Adidas og Converse. Sonny Vaccaro, en entusiast og selskapets joker, ser en mulighet til å gjøre Nike til nummer én på joggeskomarkedet ved å signere den da fremadstormende stjernen Michael Jordan. Planen hans innebærer å utmanøvrere konkurrentene og overbevise sjefen, sammen med andre kolleger, om muligheten for å signere denne banebrytende avtalen, som senere ble det mest betydningsfulle samarbeidet mellom et merke og en spiller, og førte til Michael Jordans status som tidenes største basketballspiller.

Ben Affleck regisserte, produserte og til og med spilte i denne filmen, og han utmerket seg på alle områder, og utnyttet maksimalt historien om en enkelt avtale.

Regien er super – noe man ville forvente fra Affleck. Han forteller mesterlig en klassisk og motiverende historie om en underdog som stiger til suksess. Det er en lærebok-biografi, komplett med historisk bakgrunn, karakterenes skjebner som avsløres under rulleteksten, og mange klisjeer, men med Afflecks sjel hellet inn i hver scene.

Filmen føles som et tilbakeblikk: enkel og rett frem, men ikke primitiv. Den prøver ikke å være banebrytende eller dykke ned i komplekse eller samfunnsrelevante temaer. I stedet fungerer den som den skal – leverer følelser og inspirasjon, og etterlater seerne med overveldende positive følelser.

I sin enkelhet ligger filmens eleganse og oppriktighet. "Air" er rett og slett hjertevarm og feel-good kino, i stand til å motivere og løfte.

Med sin varme, oppriktighet og oppmuntrende budskap, bærer filmen en slående likhet med kultklassikeren "Jerry Maguire" fra 90-tallet med Tom Cruise, en film jeg beundrer, derav min entusiasme for "Air."

En spesiell omtale går til filmens ensemblebesetning. Ben Affleck skiller seg ut i rollen som den litt eksentriske og fargerike Nike-sjefen. Han stjeler showet, og karakteren hans er den mest minneverdige, i stand til å bringe et smil til hver scene. Det var også hyggelig å se en av mine barndomsfavoritter, Chris Tucker, som kanskje ikke har vært i rampelyset i det siste, men "Air" kunne endre på det – Chris leverte en veldig livlig og karismatisk opptreden.

Jeg likte også Chris Messinas skildring, som kanskje ikke er like kjent som medskuespillerne sine, men som absolutt holder sitt eget når det gjelder skuespill. Rollen hans som Michael Jordans agent er upåklagelig.

Når det gjelder Matt Damon, Viola Davis og Jason Bateman, så er deres sterke prestasjoner en selvfølge. De vet rett og slett ikke hvordan de skal gi noe mindre.

Når det gjelder filmens sjanser i prisrunden, er de enorme. Affleck kunne meget vel bli nominert for regi og en birolle. Å se Tucker på prisutdelingen ville også være herlig. Manuset er også solid og fortjener anerkjennelse. Og selvfølgelig fortjener "Air" sin rettmessige plass blant de ti beste kandidatene til årets beste film. Etter min mening ville det være helt rettferdig, da jeg allerede er klar til å inkludere "Air" på listen over årets beste filmer, takket være dens hjertelige, rett frem og effektive fortellerteknikk, som føles som en kilde til styrke.

Takk, Ben Affleck!