Hem / Diskussioner / Entrepreneurial Films / Luft (film, 2023)

Luft (film, 2023)

Marta 17, 2024 (Värde tillbaka)

​Släppt år 2023, Ben Afflecks film "Air" berättar historien om hur Nike skrev ett avtal med den framväxande stjärnan Michael Jordan på 1980-talet.

Handlingen kretsar kring Nike-skor säljaren Sonny Vaccaro, spelad av Matt Damon, som lyckades säkra ett partnerskap genom att föreslå för Jordan att skapa ett namnsett varumärke och utveckla en linje med sneakers specifikt för honom.

Från det ögonblicket det annonserades lovade "Air" att bli en fantastisk film. För det första markerar den Ben Afflecks regissörscomeback efter hans framstående filmer som "The Town" och "Argo." Kritikerna har också sjungit berömmelser för "Air," och förutspår dess aktiva deltagande i den kommande prisutdelningssäsongen. Därför blev Afflecks drama, baserat på verkliga händelser, en av de mest efterlängtade filmerna för året för mig.

Satt på 1980-talet kämpar Nike, överglänst av konkurrenter som Adidas och Converse. Sonny Vaccaro, en entusiast och företagets mörka häst, ser en möjlighet att göra Nike till nummer ett på sneakermarknaden genom att skriva kontrakt med den då framväxande stjärnan Michael Jordan. Hans plan innebär att överträffa konkurrenterna och övertyga chefen, tillsammans med andra kollegor, om möjligheten att skriva detta banbrytande avtal, som senare blev det mest betydelsefulla samarbetet mellan ett varumärke och en spelare, vilket ledde till Michael Jordans status som den största basketspelaren genom tiderna.

Ben Affleck regisserade, producerade och spelade till och med i denna film, och han utmärkte sig på alla områden, och utvann det maximala från historien om en enda affär.

Riktningen är suverän - något man förväntar sig av Affleck. Han berättar mästerligt en klassisk och motiverande historia om en underdog som stiger till framgång. Det är en läroboksbiofilm, komplett med historisk bakgrund, karaktärernas öden som avslöjas under eftertexterna och många klichéer, men med Afflecks själ hällde in i varje scen.

Filmen känns som en tidsresa: enkel och rak på sak men inte primitiv. Den försöker inte vara banbrytande eller fördjupa sig i komplexa eller socialt betydelsefulla teman. Istället fungerar den som den ska - leverera känslor och inspiration, och lämnar tittarna med övervägande positiva känslor.

I sin enkelhet ligger filmens elegans och uppriktighet. "Air" är helt enkelt hjärtlig och feel-good bio, kapabel att motivera och lyfta.

Med sin värme, uppriktighet och uppiggande budskap påminner filmen starkt om den kultförklarade "Jerry Maguire" från 90-talet med Tom Cruise i huvudrollen, en film jag beundrar, därav min entusiasm för "Air."

Ett särskilt omnämnande går till filmens ensemblecast. Ben Affleck sticker ut i sin roll som den något excentriska och färgstarka Nike-chefen. Han stjäl showen, och hans karaktär är den mest minnesvärda, kapabel att få ett leende på varje scen. Det var också trevligt att se en av mina barndomsfavoriter, Chris Tucker, som kanske inte har varit i rampljuset på sistone, men "Air" kunde ändra på det - Chris levererade en mycket livlig och karismatisk prestation.

Jag uppskattade också Chris Messinas gestaltning, som kanske inte är lika känd som sina medskådespelare men definitivt håller sin egen när det gäller skådespeleri. Hans roll som Michael Jordans agent är felfri.

Vad gäller Matt Damon, Viola Davis och Jason Bateman, deras starka prestationer behöver knappast nämnas. De vet helt enkelt inte hur man ger något mindre.

Vad gäller filmens chanser i prisloppet är de enorma. Affleck skulle mycket väl kunna bli nominerad för regi och en biroll. Att se Tucker på prisutdelningen skulle också vara underbart. Manuset är också gediget och förtjänar erkännande. Och självklart förtjänar "Air" sin plats bland de tio främsta kandidaterna till årets bästa film. Enligt min åsikt skulle det vara helt rättvist, eftersom jag redan är beredd att inkludera "Air" på listan över årets bästa filmer, tack vare dess hjärtliga, raka och effektiva berättande, som känns som en källa till styrka.

Tack, Ben Affleck!