Hoofdpagina / Discussies / Entrepreneurial Films / Lucht (film, 2023)

Lucht (film, 2023)

Maart 17, 2024 (Waarde terug)

​Uitgebracht in 2023, vertelt de film "Air" van Ben Affleck het verhaal van hoe Nike in de jaren 1980 een deal sloot met opkomende ster Michael Jordan.

Het verhaal draait om Nike schoenenverkoper Sonny Vaccaro, gespeeld door Matt Damon, die erin slaagde een partnerschap veilig te stellen door Jordan voor te stellen een eigen merk te creëren en een lijn sneakers speciaal voor hem te ontwikkelen.

Vanaf het moment dat het werd aangekondigd, beloofde "Air" een geweldige film te worden. Ten eerste markeert het de terugkeer van Ben Affleck als regisseur na zijn succesvolle films zoals "The Town" en "Argo." Critici hebben ook lof geuit voor "Air," waarbij ze voorspellen dat het actief zal deelnemen aan het aankomende prijzenseizoen. Daarom is voor mij Afflecks drama, gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, een van de meest verwachte films van het jaar geworden.

In de jaren 1980 worstelt Nike, overschaduwd door concurrenten zoals Adidas en Converse. Sonny Vaccaro, een enthousiasteling en de donkere paard van het bedrijf, ziet een kans om Nike nummer één te maken op de sneakermarkt door destijds opkomende ster Michael Jordan te contracteren. Zijn plan omvat het overtroeven van concurrenten en het overtuigen van de baas, samen met andere collega's, van de mogelijkheid om deze baanbrekende deal te sluiten, die later de meest significante samenwerking tussen een merk en een speler werd, wat leidde tot de status van Michael Jordan als de grootste basketballer aller tijden.

Ben Affleck regisseerde, produceerde en speelde zelfs in deze film, en hij excelleerde op alle fronten, waarbij hij het maximale uit het verhaal van een enkele deal haalde.

De regie is voortreffelijk - iets wat men van Affleck zou verwachten. Hij vertelt meesterlijk een klassiek en inspirerend verhaal van een underdog die succes behaalt. Het is een klassieke biopic, compleet met historische achtergrond, de latere lotgevallen van de personages onthuld tijdens de aftiteling, en veel clichés, maar met Afflecks ziel gegoten in elke scène.

De film voelt als een terugblik naar het verleden: eenvoudig en rechttoe rechtaan maar niet primitief. Het probeert niet baanbrekend te zijn of diep in te gaan op complexe of sociaal belangrijke thema's. In plaats daarvan werkt het zoals het zou moeten - emoties en inspiratie overbrengen, waardoor kijkers achterblijven met overweldigend positieve gevoelens.

In zijn eenvoud ligt de elegantie en oprechtheid van de film. "Air" is gewoon oprecht en voelt-goed cinema, in staat om te motiveren en op te beuren.

Met zijn warmte, oprechtheid en opbeurende boodschap vertoont de film opvallende gelijkenissen met de cultklassieker "Jerry Maguire" uit de jaren 90 met Tom Cruise, een film waar ik dol op ben, vandaar mijn enthousiasme voor "Air."

Speciale vermelding gaat naar de ensemblecast van de film. Ben Affleck steelt de show in zijn rol als de ietwat excentrieke en kleurrijke baas van Nike. Hij steelt de show, en zijn personage is het meest memorabel, in staat om een glimlach te toveren in elke scène. Het was ook prettig om een van mijn jeugdacteurs, Chris Tucker, te zien, die misschien niet recentelijk in de schijnwerpers heeft gestaan, maar "Air" zou dat kunnen veranderen - Chris leverde een zeer levendige en charismatische prestatie.

Ik genoot ook van de vertolking van Chris Messina, die misschien niet zo beroemd is als zijn medespelers maar zeker zijn mannetje staat op het gebied van acteren. Zijn rol als agent van Michael Jordan is onberispelijk.

Wat betreft Matt Damon, Viola Davis en Jason Bateman, hun sterke optredens spreken voor zich. Ze weten simpelweg niet hoe ze minder kunnen geven.

Wat betreft de kansen van de film in de prijzenrace, die zijn enorm. Affleck zou zeer waarschijnlijk genomineerd kunnen worden voor regie en een bijrol. Het zou ook heerlijk zijn om Tucker bij de prijzen te zien. Het scenario is ook solide en verdient erkenning. En natuurlijk verdient "Air" terecht zijn plaats bij de top tien kanshebbers voor de beste film van het jaar. Naar mijn mening zou dat volledig terecht zijn, aangezien ik al bereid ben om "Air" op te nemen in de lijst van de beste films van het jaar, dankzij zijn oprechte, eenvoudige en effectieve vertelstijl, die aanvoelt als een bron van kracht.

Dank je, Ben Affleck!