Luft (film, 2023)
Udgivet i 2023, fortæller Ben Afflecks film "Air" historien om, hvordan Nike indgik en aftale med den stigende stjerne Michael Jordan i 1980'erne.
Handlingen kredser omkring Nike-sko sælgeren Sonny Vaccaro, spillet af Matt Damon, der formåede at sikre et partnerskab ved at foreslå Jordan at skabe sit eget brand og udvikle en linje af sneakers specielt til ham.
Fra det øjeblik det blev annonceret, lovede "Air" at være en fantastisk film. For det første markerer den Ben Afflecks instruktør-comeback efter hans fremragende film som "The Town" og "Argo." Kritikerne har også sunget roser for "Air," og forudsiger dens aktive deltagelse i den kommende prisuddelingssæson. Derfor blev Afflecks drama, baseret på virkelige begivenheder, en af de mest ventede film i året for mig.
Sat i 1980'erne kæmper Nike, overskygget af konkurrenter som Adidas og Converse. Sonny Vaccaro, en entusiast og virksomhedens dark horse, ser en mulighed for at gøre Nike til nummer et på sneaker-markedet ved at signere den dengang stigende stjerne Michael Jordan. Hans plan indebærer at overgå konkurrenterne og overbevise chefen, sammen med andre kolleger, om muligheden for at signere denne banebrydende aftale, som senere blev det mest betydningsfulde samarbejde mellem et brand og en spiller, hvilket førte til Michael Jordans status som den største basketballspiller gennem tiderne.
Ben Affleck instruerede, producerede og medvirkede endda i denne film, og han excellerede på alle områder, og udtrækker det maksimale ud af historien om en enkelt aftale.
Instruktionen er fremragende - noget man ville forvente fra Affleck. Han fortæller mesterligt en klassisk og motiverende historie om en underdog, der stiger til succes. Det er en lærebogsbiografi, komplet med historisk baggrund, karakterernes efterfølgende skæbner afsløret under rulleteksterne, og mange klichéer, men med Afflecks sjæl hældt ind i hver scene.
Filmen føles som et tilbageblik: enkel og ligetil, men ikke primitiv. Den forsøger ikke at være banebrydende eller dykke ned i komplekse eller samfundsmæssigt betydningsfulde temaer. I stedet fungerer den, som den skal - leverer følelser og inspiration, og efterlader seerne med overvældende positive følelser.
I sin enkelhed ligger filmens elegance og oprigtighed. "Air" er simpelthen hjertevarm og feel-good biograf, i stand til at motivere og opmuntre.
Med sin varme, oprigtighed og opmuntrende budskab minder filmen om kultklassikeren "Jerry Maguire" fra 90'erne med Tom Cruise, en film jeg beundrer, derfor min entusiasme for "Air."
En særlig omtale går til filmens ensemblebesætning. Ben Affleck skiller sig ud i sin rolle som den lidt excentriske og farverige Nike-boss. Han stjæler showet, og hans karakter er den mest mindeværdige, i stand til at bringe et smil frem i hver scene. Det var også behageligt at se en af mine barndoms skuespillere, Chris Tucker, der måske ikke har været i rampelyset på det seneste, men "Air" kunne ændre det - Chris leverede en meget livlig og karismatisk præstation.
Jeg nød også Chris Messinas skildring, der måske ikke er lige så berømt som hans medskuespillere, men bestemt holder sit eget i forhold til skuespillet. Hans rolle som Michael Jordans agent er upåklagelig.
Hvad angår Matt Damon, Viola Davis og Jason Bateman, så er deres stærke præstationer en selvfølge. De ved simpelthen ikke, hvordan de skal give mindre.
Hvad angår filmens chancer i prisræset, er de enorme. Affleck kunne meget vel blive nomineret til instruktion og en birolle. Det ville også være dejligt at se Tucker til prisuddelingen. Manuskriptet er også solidt og fortjener anerkendelse. Og selvfølgelig fortjener "Air" retmæssigt sin plads blandt de ti bedste kandidater til årets bedste film. Efter min mening ville det være helt fair, da jeg allerede er klar til at inkludere "Air" på listen over årets bedste film, takket være dens hjertevarme, ligefremme og effektive fortælling, der føles som en kilde til styrke.
Tak, Ben Affleck!